S T A T U T
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W STRZELINIE
§1.
- 1.Psychologiczno-Pedagogiczna w Strzelinie, zwana dalej poradnią, zlokalizowana jest w Strzelinie, ul. Pocztowa 17/1.
- 2.swym zasięgiem działania obejmuje miasto i gminę Strzelin, gminy: Borów, Kondratowice, Przeworno i Wiązów.
- 3.prowadzącym poradnię jest Powiat Strzeliński.
- 4.Nadzópedagogiczny sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
§2.
Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
§3.
Do zadań poradni, realizowanych przez pracowników pedagogicznych, należy w szczególności:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
a/ predyspozycji i uzdolnień
b/ przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
c/ specyficznych trudności w uczeniu się
2. wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
a/ szczególnie uzdolnionych
b/ niepełnosprawnych, niedostosowanych, w tym zagrożonych niedostosowaniem społecznym
c/ ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
d/ z zaburzeniami komunikacji językowej
e/ z chorobami przewlekłymi
3. prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznawanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin
4. pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego
5. wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą
6. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży
7. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom
8. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej
9. współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
10. współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej
11. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny
12. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych
13. prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli
14. udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
§4.
Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozowanie
- 2.opiniowanie
- 3.działalność terapeutyczną
- 4.grup wsparcia
- 5.mediacji
- 6.interwencję kryzysową
- 7.działalność profilaktyczną
- 8.poradnictwo
- 9.konsultacje
- 10.działalność informacyjno-szkoleniową
§5.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i bezpłatne.
§6.
- Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
- W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
§7.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię poradni w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- 2.wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców, opiekunów prawnych albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- 3.Opinię podpisują specjaliści, któją sporządzili oraz dyrektor poradni.
§8.
Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informacje wydaje się na pisemny wniosek rodziców, opiekunów prawnych albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
§9.
- W poradni są organizowane i działają zespoły orzekające, które wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- 2.Zespołorzekające wydają orzeczenia dla uczniów szkół mających siedzibę na terenie działania poradni
- 3.przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia mogą wydawać również zespoły orzekające działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa lub miejsce zamieszkania ucznia.
- 4.o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- 5.wydają zespoły orzekające działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- 6.oraz opinie dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących wydają zespoły orzekające działające w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 9 we Wrocławiu ul Krakowska 102, natomiast dla dzieci z autyzmem zespoły orzekające działające w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 5 we Wrocławiu ul. Czajkowskiego 28.
- 7.Szczegółzasady działania zespołów orzekających regulują odrębne przepisy.
§10.
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy zatrudnionych w poradni specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów, lekarza.
- Specjaliści realizują zadania poradni również poza poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- 3.specjalistów realizowane poza poradnią obejmują w szczególności:
1/ Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach
2/ Udział w zespołach powoływanych w przedszkolach, szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3/ Warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli i wychowawców
4/ Zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży
5/ Porady i konsultacje dla uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców
6/ Pracę w punktach konsultacyjnych
7/ Badania przesiewowe
8/ Badania diagnostyczne
9/ Badania ankietowe uczniów
10/ Udział w zespołach ds.. okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach.
§11.
- Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- 2.Współdziałpolega między innymi na:
1/ Konsultacjach
2/ Wymianie doświadczeń i informacji
3/ Współorganizowania szkoleń, warsztatów itp.
4/ Podejmowaniu działań w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie
5/ Podejmowaniu działań, w tym profilaktycznych, na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego
- Szczegółowe zasady współdziałania w konkretnej sprawie ustala dyrektor poradni we współpracy z radą pedagogiczną.
§12
Organami poradni są:
1/ dyrektor poradni
2/ rada pedagogiczna.
§13
- Dyrektor poradni w szczególności:
1/ kieruje działalnością poradni i reprezentuje ją na zewnątrz
2/ sprawuje nadzór pedagogiczny
3/ realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących
4/ dysponuje środkami określonymi w planie finansowym poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę poradni
5/ wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa klientom i pracownikom poradni
6/ powołuje zespoły orzekające
7/ współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych
8/ wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w poradni pracowników. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1/ zatrudniania i zwalniania pracowników poradni
2/ przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom poradni
3/ występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników poradni.
- Dyrektor poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną.
- 4.przypadku nieobecności dyrektora poradni zastępuje go inny pracownik pedagogiczny poradni, wyznaczony przez organ prowadzący.
§14
- W poradni działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem poradni w zakresie realizacji jej statutowych zadań.
- 2.skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor poradni i wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w poradni.
- 3.Przewodnicząrady pedagogicznej jest dyrektor poradni.
- 4.rady pedagogicznej są organizowane na początku roku szkolnego, w połowie roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora poradni, organu prowadzącego poradnię albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- 5.Przewodnicząprowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- 6.poradni przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności poradni. Może również przedstawić skrócone sprawozdanie z planu finansowego poradni.
§15
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1/ zatwierdzenie planów pracy poradni
2/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w poradni
3/ ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych poradni.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1/ organizację pracy poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć
2/ projekt planu finansowego poradni
3/ wnioski dyrektora o przyznawanie pracownikom pedagogicznym odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
4/ propozycje dyrektora poradni w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć
- Dyrektor poradni wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego poradnię. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§16
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu poradni albo jego zmiany i przedstawia do uchwalenia.
- 2.pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie pracownika pedagogicznego ze stanowiska dyrektora poradni.
- 3.przypadku określonym w ust.2., organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
§17
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- 2.pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- 3.biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady, które mogą naruszać dobra osobiste pracowników i klientów poradni.
§18
- Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni ? w terminie do 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§19
- Poradnia zatrudnia lekarza, pracowników administracji i obsługi.
- 2.Szczegółzakres zadań określa dyrektor poradni.
§20
- Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami.
- 2.i obowiązki pracowników administracji i obsługi określa Kodeks Pracy i przepisy wykonawcze.
§21
Poradnia prowadzi:
1/ wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni
2/ rejestr wydanych opinii
3/ rejestr wydanych orzeczeń
4/ rejestr wydanych informacji o wynikach diagnozy
5/ karty indywidualne badanych dzieci i młodzieży
6/ dzienniki zajęć specjalistycznych pracowników pedagogicznych poradni
7/ protokoły posiedzeń zespołów orzekających
8/ inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
§22
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor poradni za zgodą organu prowadzącego.
§23
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- 2.używa pieczęci i stempli zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- 3.i przechowywanie dokumentacji poradni regulują odrębne przepisy.
§24
Traci moc statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelinie z dnia 20.02.2003r.
Statut poradni przyjęto Uchwałą Nr 5/10/11 Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelinie w dniu 10.02.2011r. z mocą obowiązującą od 01.02.2011r.